maandag 21 september 2015

Maze Runner: The Scorch Trials


Maze Runner: The Scorch Trials is het vervolg op de Maze Runner film van vorig jaar. De film is geregisseerd dor dezelfde regisseur: Wes Ball.

De film gaat direct verder waar de vorige eindigde, waar Thomas (Dylan O'Brien) en de andere Gladers nu zijn opgehaald door bewapende mannen en naar een nieuwe leefomgeving zijn gebracht. Deze nieuwe leefomgeving is een soort moderne gevangenis, waar de groep tot ontdekking komt dat zij niet de enige waren die in een Maze vast zaten.
Thomas wordt ondervraagt door Janson
De "gevangenis" is onder leiding van een man genaamd Janson (Aidan Gillen). Hij ondervraagt de nieuwe mensen en is zeer geïnteresseerd  in Thomas.
Op een avond ontmoet Thomas een jongen die door de ventilatieschachten rond neust opzoek naar aanwijzingen. Uit nieuwsgierigheid gaat Thomas achter hem aan en leert dat de locatie waar ze nu zitten niet zo goed en veilig is als ze dachten.
Thomas informeert de rest van zijn groep Gladers en een paar nieuwe Gladers waar ze bevriend mee zijn geworden. en samen besluiten ze de volgende avond te ontsnappen, maar wanneer Janson gebruik wil maken van de groep moeten ze de ontsnapping eerder plannen.
De ontsnapping van de groep


Nu de groep weg is uit de "gevangenis" proberen ze nu naar een andere groep mensen te gaan, die zich in de bergen schuil houden. Deze groep schijnt volgens de geruchten veiliger en betrouwbaarder te zijn. 
De groep ontdekt echter dat het buiten ook niet veilig is, want er lopen zombie-achtige wezens genaamd Cranks rond.
Een Crank
De groep moet nu proberen in de bergen te komen, terwijl ze achtervolgd worden door Janson en zijn leger en ze en door een gebied reizen waar Cranks zitten.






Ik vond de eerste Maze Runner een leuke film, alleen vond ik het einde maar niks, omdat het zo'n open eind had waarin je nauwelijks antwoorden krijgt op sommige vragen die je hebt. Je zou dan verwachten dat je antwoorden op je vragen krijgt in het vervolg, maar dat was helaas niet zo. Ik kreeg alleen maar meer vragen over hoe alles in elkaar steekt, omdat deze film ook eindigt met een open eind, wat ze denk ik alleen doen, zodat je naar de volgende film wil gaan. Het lijkt ook net alsof de schrijver van de film geen goed eind kon bedenken van beide films.
De verhalen vind ik sowieso wat apart als je ze nu naast elkaar legt.

Bijvoorbeeld hoe ze in zo'n woestijn-achtige wereld meerdere Maze landschappen kunnen maken


En waar de Grievers uit deel 1 goed voor waren wordt ook niet duidelijk.


De film is ook vermakelijk wanneer de groep rent van Cranks of Janson's leger, maar wanneer de groep niet rent en ze dan met elkaar of andere nieuwe personages praten, wordt de film al snel saai. Vooral omdat ik niks om de informatie tijdens de gesprekken gaf
De ren scenes zijn ook goed/mooi gefilmd en het acteerwerk in de film wordt dan beter. Vooral Dylan O'Brien acteert goed in deze scenes.

De film is verder ook erg voorspelbaar, waardoor het in de scenes waarin niet wordt gerend dus echt saai wordt, omdat je alles kunt zien aankomen. Bijvoorbeeld dat de groep die WICKED heet de schurken zijn in de film. Dat komt wat over als dat ze denken dat je als kijker zelf niet kunt zien wie de schurken zijn en het dus met een naam overdreven aangeven. Net zoiets als bij de nieuwe Joker met Damaged op zijn voorhoofd. Dat is helemaal niet nodig, de acties van het personage laten wel zien dat hij slecht en, of gestoord is


Dat de filmserie ook ineens in een zombiefilm verandert is ook wel wat vaag.
Ik ben een fan van zombiefilms, maar deze zombie-achtige wezens hebben geen goede uitleg in de film, over hoe ze bijvoorbeeld zijn ontstaan.
De Cranks zitten ook niet veel in de film, misschien net in 3 a 4 scenes.
De effecten die ze gebruiken voor de Cranks veranderen ook gedurende de film. Ze beginnen met practical effecten, waarin het echte mensen met make-up zijn die de zombies spelen, waardoor het echter lijkt. Net zoals in bijvoorbeeld The Walking Dead
Practical (make-up) zombie effecten


Later  in de film gaan ze over tot CGI effecten voor de Cranks, waardoor ze minder lijken. Wat me deed denken aan de film I am legend.

CGI zombie effecten



















Ik vind beide Maze runner film een leuk en goed begin hebben, maar ze eindigen stom en laten je met onbeantwoorde vragen achter. Ik hoop dat ze de laatste film niet in twee delen gaan splitsen zoals ze bij veel van die tienerboek verfilmingen doen, terwijl dat niet altijd nodig is, maar ze gewoon extra geld willen verdienen. Maar dat staat gelukkig (nog niet) in de planning. Hopen dat dat zo blijft.

Ik geef de film als cijfer een:

1 opmerking:

  1. hey brian,
    heb je de boeken gelezen? Ik heb dat wel gedaan na aanleiding van the mazerunner en ik denk juist dat ze de boeken heel goed hebben verfilmt. Ik had ook heel veel vragen aan het eind van deel 1 en toen ik het boek ging lezen kreeg ik 90% van mijn antwoorden. Ik ben het alleen wel met je eens dat deel 2 precies het zelfde open eind heeft als deel 1. Maar ook dat is weer het zelfde als de boeken.

    BeantwoordenVerwijderen